Digital marknadsföring strategi

En digital tillgång som genererar positiva kassaflöden

Det här är egentligen bara ett snyggare sätt att säga ”det innehåll som användaren kommer att konsumera”. De flesta tänker direkt på ett blogginlägg, men det behöver inte bara vara det.

Den digitala tillgången du använder kan vara en mängd olika saker: ett svar i ett e-postformulär, en produktrecension, ett inlägg på sociala medier, en video, en bild, en podcast eller en annons på sociala medier.

Kanske är det till och med ett digitalt verktyg du skapat eller en produktdemo.

Till exempel, om du riktar dig till unga gamers som också gillar episka fantasyserier, kanske du bestämmer dig för att skapa ett quiz med titeln ”Vilken familj i Game of Thrones tillhör du?”

Att välja rätt digital tillgång beror på vem din målpersona är och i vilket steg i försäljningstratten de befinner sig. Ditt jobb är att använda den informationen för att välja den bästa digitala tillgången att använda.

Välj en lämplig kanal eller två och skräddarsy ditt innehåll till den plattformen

När du har bestämt vilken din digitala tillgång ska vara, är nästa steg att bestämma var den ska finnas (medium) och hur du ska distribuera den (kanal).

Generellt sett är den vanligaste platsen för ditt innehåll din egen webbplats, men det behöver inte vara så. Ditt medium kan också vara YouTube, Google Places, Yelp, Amazon, Pinterest eller kanske App Store.

Varje medium passar vanligtvis för en viss typ av digital tillgång. Till exempel är en lång video förmodligen en bättre match för YouTube än för Twitter eller Instagram.

När du har valt medium behöver du bestämma hur du ska få den här tillgången att nå din målgrupp på det mediet – med andra ord, välja kanal.

Precis som allt annat i din strategi beror kanalvalet på de beslut du redan har fattat.

Om du till exempel har valt YouTube som din kanal, kan du få trafik till din video genom YouTube SEO, YouTube Ads, genom att få din video inbäddad på andra webbplatser, eller till och med genom att andra YouTubers gör videor om din video.

Men din digitala tillgång är inte det enda som påverkar ditt val av medium och kanal. Du måste också tänka på din persona och vilket steg de befinner sig i försäljningstratten.

Till exempel, om du riktar dig till personer som är bekymrade över sin onlineintegritet och letar efter en säker chattjänst…
…kan det vara en dålig idé att skapa en annons på sociala medier för dem, eftersom många av dem troligen använder annonsblockerare och integritetsplugins.

Optimering

Det handlar helt enkelt om att göra allt du kan för att maximera antalet användare som når din digitala tillgång genom den kanal du har valt.

Om du väljer digital annonsering för att driva trafik till en landningssida, innebär optimering saker som att testa annonsgrafik, text, placering, målgrupp, budget med mera.

Om du väljer SEO för att driva trafik till ett blogginlägg, innebär optimering att göra sökordsforskning, optimera innehållet, bygga länkar och åtgärda tekniska problem.

Om du väljer e-postmarknadsföring för att driva registreringar till ett webbinar, innebär optimering att testa ämnesrader, uppmaningar till handling, sändningstider och segmentering av prenumeranter.

Du förstår poängen.

Varje kanal är som ett eget djur – du måste lära dig att få ut det mesta av den kanal du väljer att använda.

När du har valt din kanal, börja med att kolla in det motsvarande kapitlet för att fördjupa dig i hur du kan optimera den specifika kanalen.

Använd puffning för att få folk att handla

Det här är den viktigaste delen av ramverket.
Enkelt uttryckt handlar det om hur du knuffar användarna till nästa logiska steg i försäljningstratten.

I slutänden handlar det om att få resultat.
Det räcker inte att få folk att konsumera din digitala tillgång. En skicklig digital marknadsförare måste alltid tänka på vad nästa steg är.

Oavsett vilken digital tillgång du skapar, måste du fundera på hur den ska hjälpa dig att få dina användare närmare ett köp.

Om du har ett blogginlägg som lockar mycket ny trafik (toppen av tratten), kan puffningen vara en uppmaning att ladda ner ett bonusmaterial i utbyte mot en e-postadress (mitten av tratten).

Om du har ett webbinarium med många deltagare (mitten av tratten), kan puffningen vara ett erbjudande om att anmäla sig till ett specialerbjudande med en tidsbegränsad rabatt (botten av tratten).

Det är helheten som får din marknadsföringsmaskin att funka

Så, hur fungerar allt detta tillsammans?

Här är hur du kan använda detta ramverk för att skapa en komplett digital marknadsföringsstrategi:

  1. Välj en målpersona och börja i toppen av försäljningstratten.
  2. Definiera vilken digital tillgång du ska använda.
  3. Bestäm ditt medium (var du ska placera din tillgång) och kanal (hur du ska få folk att se din tillgång).
  4. Identifiera de steg som krävs för att optimera och få ut det mesta av den kanal och det medium du valt.
  5. Fundera ut vilken ”nudge” du ska använda för att ta folk vidare till nästa steg i tratten.
  6. Upprepa steg 1 till 5 för de andra stegen i tratten.

Upprepa steg 1 till 6 för dina andra målpersonor (om du har fler än en).

Så här går du vidare:

  1. Läs klart den här guiden.
    Resultat: Du kommer att ha en grundläggande förståelse för hur digital marknadsföring fungerar.
  2. Skapa ett utkast till en digital marknadsföringsstrategi. Fokusera på bara en eller två kanaler och ta ett steg i försäljningstratten i taget.
    Resultat: Du kommer att ha en tydlig spelplan för hur du ska locka trafik, omvandla trafiken till leads, leads till kunder och kunder till förespråkare.
  3. Sätt upp ett mål och en tidsram. För varje taktik du testar, definiera ett mål (t.ex. trafik, följare, försäljning, etc.) och en tidsperiod då du förväntar dig att nå målet.
    Resultat: Du får ett enkelt sätt att veta om dina ansträngningar fungerar som förväntat eller inte. Dessutom blir du gradvis bättre på att sätta upp mål och riktlinjer.
  4. Utvärdera vad som fungerade, vad som inte gjorde det, hur du kan förbättra och gå igenom din digitala marknadsföringsstrategi igen.
    Resultat: Du kommer att lära dig av dina framgångar och misslyckanden och använda den insikten för att bli ännu bättre.

Fällor: Undvik dessa digitala marknadsföringsfällor

Det finns alldeles för mycket (dålig) information där ute…
…så vi har satt ihop en lista med fällor du bör undvika:

Läsa för många dåliga blogginlägg

Det tar inte lång tid innan du märker att det finns alldeles för många digitala marknadsföringsbloggare som skriver om den senaste ”taktiken du måste använda”, ett ”misstag du förmodligen gör”, eller ett ”hemligt hack som gav 300% tillväxt på 7 dagar.”
Du bör undvika dessa.

Jag skriver det igen med stora bokstäver:
UNDVIK DESSA TILL VARJE PRIS.

De flesta av dessa inlägg har inte som mål att lära dig något värdefullt…
…de vill bara fånga din uppmärksamhet.

Om de lyckas kommer du troligen att slösa bort mycket tid på att läsa blogginlägg och känna dig stressad över att du missar det senaste tricket.

Slutsats: Sluta läsa digitala marknadsföringsbloggar. Börja göra digital marknadsföring istället.

Vilket leder oss till nästa fälla…

Vänta på ”lite mer information”

Det är lätt att fastna i en ond cirkel där du känner att du behöver veta ”bara lite mer” innan du är redo att börja implementera.
Digital marknadsföring är en praktisk disciplin. Om du vill bli bra på det, måste du kavla upp ärmarna och göra jobbet. Det bästa sättet att lära sig är att bara börja så snart som möjligt.

När du stöter på ett hinder, undersök hur du ska ta dig förbi det och fortsätt framåt.
Till slut bör du utveckla en hälsosam balans mellan att agera och att lära dig.

Detta är ett misstag som folk som följer mer traditionella karriärvägar ofta gör.
Digital marknadsföring är inte en disciplin där formella meriter spelar någon större roll.

Det spelar egentligen ingen roll om du anställer någon med en examen eller certifiering i digital marknadsföring. Det enda som betyder något är om de kan leverera resultat.