Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring – Så funkar det

Digital marknadsföring är egentligen bara alla saker vi gör för att få ett företag att växa via olika kanaler på internet. Det kan innebära en massa olika saker, som till exempel:

  • Få fler besökare till din webbplats
  • Dra in fler leads (alltså potentiella kunder)
  • Generera mer försäljning
  • Få folk att handla igen och igen

Hur gör man det då? Ja, det finns faktiskt flera sätt att nå dit, och varje sätt är lite av en konst i sig. Låt mig ge dig några exempel!

Vill du ha fler besökare till din webbplats? Inga problem! Du kan:

  • Jobba på din SEO (sökmotoroptimering) och få bättre placeringar på Google för att få gratis, organisk trafik
  • Dela riktigt bra innehåll på sociala medier så att fler klickar in sig på din sida
  • Skicka fler nyhetsbrev till dina befintliga kunder och påminna dem om att titta förbi oftare

Vill du få fler leads? Grymt! Då kan du:

  • Skapa ett riktigt bra innehåll som folk vill ha och ge det gratis – mot att de lämnar sin mejladress förstås!
  • Sätta upp en försäljningstratt där besökarna kan få en offert om de lämnar sitt telefonnummer
  • Köra en Adwords-kampanj där målet är att få folk att boka ett möte eller ett samtal

Vill du öka försäljningen? Suveränt! Testa att:

  • Skapa en sida som rankas på Google för “alternativ till [konkurrentens namn]”
  • Köra en remarketingkampanj som riktar sig till besökare som varit på din sida men inte köpt något
  • Skicka ett påminnelsemejl till folk som lagt saker i varukorgen men glömt att slutföra köpet

Så, det är så digital marknadsföring funkar. Det låter kanske enkelt, men tro mig – det är en hel del jobb. Bara för att du har en Facebook-profil betyder det inte att du automatiskt är en social media-expert. Och att du kan skriva mejl gör dig inte automatiskt till en e-postmarknadsförare. Det krävs en hel del know-how och rätt strategi för att få till det!

Kan du inte driva trafik som konverterar för dina eller dina kunders erbjudanden så är du inte en digital marknadsförare.

Del 2

Försäljningstrattar: Tillväxt genom att bygga en kraftfull konverteringsväg
Content marketing: Tillväxt genom att leverera rätt budskap vid rätt tidpunkt

Jag behöver inte berätta historier om YouTubers eller influencers som tjänar mindre än minimilön. Genom åren har jag träffat massor av sådana personer: människor som är grymma på att generera massor av trafik eller skapa superspännande innehåll…
…men som ändå inte kan använda dessa färdigheter för att bygga ett företag eller få ett jobb inom digital marknadsföring.

Anledningen till detta, 100% av gångerna, är att dessa personer inte förstår vad en försäljningstratt (sales funnel) är eller hur man bygger en.

9 gånger av 10 när någon säger att de ska “investera i content marketing”, menar de egentligen bara att “vi ska starta en blogg och lova att skriva regelbundet”.
Låt oss vara tydliga: Det är inte content marketing.

I verkligheten är content marketing mycket mer komplext (och faktiskt roligare).

Förr i tiden var innehåll och reklam två helt separata saker. Innehållsskapare skapade sitt innehåll, och annonsörer… ja, de annonserade. Men idag ser det inte ut så längre.

Innehållsmarknadsförare kan inte jobba ensamma, och marknadsförare som är specialiserade på en viss kanal (t.ex. SEO, digital annonsering, e-postmarknadsföring, sociala medier) kan inte göra sitt jobb utan innehållsskapare.
Content marketing är vävt in i varje digital marknadsföringskanal – det är inputen för varje kampanj.

Det är en högst strategisk färdighet som varje digital marknadsförare borde utveckla (även om de inte planerar att bli innehållsspecialister). Du lär dig detta i kapitlet ”Content Marketing Strategy” i den här guiden.

Nuförtiden är innehållet själva reklamen.

Ett framework för försäljningstrattar kan enkelt förvandla vem som helst till en farligt skicklig (på ett bra sätt!) digital marknadsförare.

Att bygga en försäljningstratt handlar om att systematiskt omvandla främlingar till kunder och sedan till förespråkare.

Det är viktigt att förstå detta innan du ger dig in på någon specifik kanal inom digital marknadsföring.

Del 3

SEO: Tillväxt genom att locka massor av trafik från sökmotorer
E-postmarknadsföring: Tillväxt genom att hjälpa användare att röra sig genom försäljningstratten

De flesta jag pratar med som börjar intressera sig för SEO säger samma sak:
”Jag försökte lära mig SEO men det var för svårt – det finns för mycket information. Kanske borde jag bara anlita någon som kan göra det åt mig?”

Det är inte helt deras fel.
Ja, det finns mycket information där ute… men det mesta är bara onödigt brus och dåliga råd.

Låt mig spara dig lite tid och berätta det enda som faktiskt spelar roll i en enda mening:

För att lyckas med SEO behöver du bara förstå vad användarna letar efter, och sedan skapa fantastiskt och relevant innehåll som svarar på deras frågor.

Så enkelt är det.

Del 4

E-postmarknadsföring: Tillväxt genom att hjälpa användare att röra sig genom försäljningstratten

De flesta jag pratar med som försökt lära sig SEO säger samma sak:
”Jag försökte lära mig SEO men kunde inte lista ut det – det finns för mycket information. Kanske borde jag bara anlita någon som kan göra det åt mig?”

Det är inte helt deras fel.
Ja, det finns mycket information där ute… men det mesta är onödigt brus och dåliga råd.

Låt mig spara dig tid och säga det enda som faktiskt spelar roll:
För att lyckas med SEO behöver du bara förstå vad användarna letar efter, och sedan skapa fantastiskt och relevant innehåll som svarar på deras frågor. Så enkelt är det.

Du kommer att lära dig detta i kapitlet ”SEO-strategi” i den här guiden.

Men när du börjar läsa om digital marknadsföring kommer du snart att stöta på en fras som dyker upp i nästan alla blogginlägg om e-postmarknadsföring:
”E-postmarknadsföring är den mest underskattade digitala marknadsföringskanalen.”

Det där måste sluta.
Ingen tror på det.
Ingen seriös digital marknadsförare underskattar e-postmarknadsföring – det är bara folk som inte har koll som gör det.

Det har bevisats gång på gång att e-postmarknadsföring fungerar.
Massiva företag har byggts på att få prenumeranter och skicka e-post.

Men e-postmarknadsföring handlar om mer än att bara skriva ett nyhetsbrev och trycka på SKICKA.

Vill du bli en av de bästa e-postmarknadsförarna i världen? Då behöver du lära dig hur man:

  • Använder data för att skicka extremt specifika och relevanta meddelanden till användarna
  • Hittar rätt ögonblick att skicka varje meddelande
  • Bygger system för att segmentera användare, följa deras handlingar och automatiskt skicka meddelanden

När du väl har koll på de tre delarna har du en e-postmarknadsföringsstrategi i världsklass.

Del 5

ociala medier: Tillväxt med kraftfulla, datadrivna sociala mediekampanjer

När du är nybörjare inom digital annonsering stöter du snabbt på ett klassiskt “hönan eller ägget”-problem:

  • För att lära dig digital annonsering behöver du en budget för att spendera på annonser.
  • Men för att någon ska lita på dig med deras budget, behöver du ha erfarenhet.

Första gången jag lanserade en annonskampanj gjorde jag ett misstag som kostade min kund $22,362 på bara 18 timmar. Det var en riktigt tuff första vecka – och jag var nära att förlora jobbet!

Jag lovar dig: Du behöver inte lära dig det här på det hårda sättet som jag gjorde.

Jag ska vara ärlig: digital annonsering är svårt, och det krävs massor av försök och misstag (eller mycket erfarenhet) för att få en positiv avkastning (ROI). Nästan alla kampanjer börjar med att vara olönsamma.

Varje företag vill ”vara på sociala medier” eller ”utveckla en social strategi”. Men bara ett fåtal vet vad det egentligen innebär.

Vi har varit där. När vi började såg vår sociala mediestrategi ut ungefär så här:

  1. Vi skapade konton på ett par sociala plattformar.
  2. Vi googlade ”bästa tiderna att posta” för varje kanal.
  3. Vi postade samma kombination av meddelande+hashtag+bild+länk överallt.
  4. Vi fick noll resultat och övergav våra konton.

Känns det igen? Vi gjorde ett klassiskt misstag:
Bara för att vi använder sociala medier i vårt privatliv trodde vi att vi automatiskt visste hur man använder det för affärer.

Det viktiga är att du lär dig, justerar och optimerar för att få dina kampanjer lönsamma.

Som tur är har vi utvecklat ett ramverk för detta.
(Inga ”hemligheter”, ”hackar” eller ”tricks” – bara ett rakt och tydligt ramverk som du kan använda för att lansera och optimera vilken annonskampanj som helst). Du kommer att lära dig detta i kapitlet ”Digital Advertising Strategy” i den här guiden.

Mycket har förändrats sedan dess.

För att lyckas med marknadsföring på sociala medier behöver du en strategi som täcker tre huvudkomponenter:

  • Övervaka sociala kanaler (även när du inte är aktiv där)
  • Skapa och distribuera förstklassigt innehåll för sociala medier
  • Omvandla sociala medieaudiences till leads och kunder

Del 6

Webbanalys: Tillväxt genom att ta reda på vad som funkar (och vad som inte gör det)

Det här är den mest grundläggande färdigheten en digital marknadsförare måste ha.
Även om webbanalys är en specialisering i sig, behöver varje digital marknadsförare utveckla åtminstone grundläggande färdigheter inom området för att bli riktigt bra.

Helt enkelt förlitar sig digitala marknadsförare på data för att avgöra vad som fungerar och vad som inte gör det.

Med det sagt är digital marknadsföringsdata verkligen ett dubbelkantat svärd. Med hundratals olika mätvärden och tusentals sätt att analysera dem kan det lätt bli överväldigande – tro mig, jag har varit där.

Men gissa vad? Jag har riktigt goda nyheter för dig.

De flesta företag klarar sig med att hålla koll på bara FEM mätvärden eller färre.

Ja, du läste rätt.
I de flesta företag (och jag pratar till och med om stora företag med riskkapital i ryggen) är det mycket vanligare att man följer för många mätvärden, än att man fokuserar på de som faktiskt är viktigast för verksamheten.

Du behöver bara ta reda på vilka fem mätvärden som är de rätta för dig att spåra.
Med andra ord, du behöver en analysstrategi.