Att väva in nyckelord- och fraser i ditt innehåll är en lika välkänd som grundläggande SEO-teknik.
Men, låt oss klargöra en sak:
Modern SEO copywriting handlar inte bara om att upprepa ditt fokus-nyckelord några gånger på varje sida du vill få upp i sökresultaten.
Om du vill synas högst upp i sökresultaten för konkurrensutsatta nyckelord 2023, är det helt nödvändigt att du bemästrar avancerade tekniker inom SEO-copywriting.
Lyckligtvis, är detta exakt vad denna sida och och artikel handlar om.
Låt oss börja.
Om du vill ha mer trafik från organiska sökresultat till din sida, kan du använda kraften i så kallade långsvansade sökfraser såhär:
Optimera din titel-tagg
Hurdå?
Du kan referera till de specifika ord eller fraser du infogar i din titeltagg med syfte att ranka högre för specifika långsvansade sökfraser.
Låt oss ta en titt på en kort fallstudie som demonstrerar denna teknik i verkligheten:
För ett tag sedan skrev jag en artikel som hette “Den nya guiden till modernt länkbyggande” som publicerades av Digitala Affärer.
Och då använde vi följande enkla titel-tagg:
Jag kommer fortfarande ihåg vad jag tänkte:
“Det här en utmärkt titel-tagg för den är enkel och koncis.”
Men jag hade fel.. eftersom vi hade missat en avgörande möjlighet.
Jag insåg kort däreftet att de kunde få MER trafik till artikelns sida om vi gjorde en liten justering bara.
Vi infogade nyckelordet ”SEO” i artikel-sidans titel-tagg.
Detta gjorde att artikeln snart kammade hem trafik från flera relaterade sökfraser utan någon annan förändring!
Hur kan du göra detsamma?
Såhär gör du steg-för-steg:
- Börja med att hitta en sida på din webbplats som har en kort titeltagg (mellan 25-40 tecken).
- Lägg sedan till en eller två av dessa fraser:
- ”Hur man…”
- Det innevarande året (“2023” exempelvis).
- Recension
- Bästa
- Snabbaste
- “kom ihåg lista för..”
- Guide
- Nybörjartips
- “Kom igång guide”
- “Allt du behöver veta om”
Det går inte att förutspå exakt vilka nyckelord dessa tillägg kommer hjälpa din artikel att ranka för. Men det vackra är att du kommer att få mer trafik från sökmotorerna än du skulle ha gjort utan dem. Och så är det med det. 🙂
Såhär lägger du till långsvansade nyckelord i din artikel
Dagens AI-drivna Google bryr sig inte om hur många gånger du upprepar ett nyckelord i ditt inlägg. Istället fokuserar den starkt på Latent Semantisk Indexering (LSI) nyckelord.
(LSI-nyckelord kan enkelt beskrivas som: ”synonymer och närliggande ord”)
Och dessa LSI-nyckelord hjälper Google att förstå vad din sida handlar om.
För att hitta LSI-nyckelord, sök helt enkelt efter nyckelordet du vill ranka för. Och scrolla till botten av den första sidan. Här visar Google dig ”relaterade sökningar”.
Eftersom dessa termer kommer direkt från Google, är de PERFEKTA LSI-nyckelord att inkludera i ditt innehåll.
Använd SEO-copywriting för att Öka Trafiken till produktsidor i din webshop
Med Amazons intåg på den svenska e-handelsmarknaden har det blivit svårare för mindre e-handelare att synas högt i sökresultaten. Men fortfarande är det många små och medelstora företag som lyckas utan större problem.
Hur går det till?
De satsar på långsvansade nyckelord som de flesta av deras konkurrenter inte har koll på.