Vad är Branding? – Att skapa ett varumärke

I den här artikeln kommer jag att täcka Branding ( eller varumärkesmarknadsföring på svenska).

Vad är branding?

Branding är mekanismen som sprider ett företags eller en produkts varumärke till kunder i syfte att skapa en meningsfull och till och med emotionell koppling.

Branding finns överallt runt oss.

Det kan vara något så litet som ett [infoga EXEMPEL], eller så stort och iögonfallande som en [infoga exempel]-kampanj.

För nystartade företag med begränsade resurser kan varumärkesmarknadsföring vara så enkelt som en konsekvent biografilinje på dess viktigaste marknadsföringsverktyg som dess webbplats, app och organiska sociala mediekanaler.

För stora teknikföretag visar sig varumärkesmarknadsföring som en robust uppsättning aktiviteter inklusive kampanjer, PR och partnerskap.

Varför är branding så kraftfullt?

Genom att aktivera ett företags varumärke genom varumärkesmarknadsföring driver marknadsförare medvetenhet, trovärdighet, positionering, preferens och lojalitet för sina företag.

Detta hjälper företagen att locka till sig och förvärva nya användare, konkurrera med alternativ och möjliggöra långsiktig tillväxt.

Ta exempelvis [ändrat exempel – använd inte NerdWallet], ett nu börsnoterat fintech-företag.

De lanserade sin allra första varumärkesmarknadskampanj 2017 och såg omedelbart en årlig ökning med 30% i söktrafik kopplat till sitt varumärke.

Medvetenheten och preferensen för varumärket följde snart efter, och idag är [ändrat exempel] ett välkänt namn när det kommer till att fatta ekonomiska beslut.

Låt oss rätta till en vanlig missuppfattning: varumärkesmarknadsföring är inte synonymt med

”Varumärke är ett sällan undervisat, mentorat och förklarat ämne, och ett område där marknadsförare inom teknik får minst exponering när de klättrar uppåt i graderna.”

Varumärke är ett ämne som sällan undervisas, mentorskap ges för, och förklaras, och det är något som marknadsförare inom teknik får minst erfarenhet av när de avancerar i sina karriärer.”

Som ett resultat misstar sig många yrkesverksamma inom teknik, marknadsföring och andra områden att varumärke är detsamma som varumärkesmarknadsföring, när varumärket i själva verket är mycket större än så. Så låt oss först definiera varumärke.

Definition – Varumärke: Formar hur ett företag, en produkt eller en individ uppfattas.

Varumärkets syfte och funktion

Det omfattar hur ett företags uppdrag, vision och värderingar samverkar för att informera allt om företaget och dess produkter, från företagskulturen till kundupplevelsen, ända fram till allmänhetens uppfattning.

Tänk exempelvis på hur Nike är engagerade i innovation, en uppfattning som genomsyrar allt de gör, från kvaliteten på deras produkter till de stärkande budskap de förmedlar till världen.

Eller hur Ben & Jerry’s engagemang för social rättvisa driver deras kraftfulla budskap, sättet de tillverkar sin produkt på, och deras partnerskap, trots den kontrovers det skapar.

Därför sätter stark varumärkesutveckling scenen för en inverkande och bestående företagsresa.

Varumärke som en Plattform

”Varumärke är som en plattform som stödjer företagets tyngd när det utvecklas. De som investerar i det ser resultat—medan de som inte gör det står inför utmaningar.”

John Russ, som har lett marknadsföringen på Coinbase, Zapier och NerdWallet, ser gärna på varumärket som en plattform som företaget står på.

Denna plattform behöver stödja företagets tyngd när det utvecklas och växer över tid. De som tar sig tiden att bygga starka plattformar belönas med resultat, medan de som inte gör det skapar utmaningar för sig själva.