SEO Copywriting i ett nötskal

Vad är SEO-copywriting?

SEO-copywriting handlar om att skapa innehåll som är optimerat med nyckelord och som är utformat för att tilltala både människor och sökmotorers algoritmer.

Kort sagt:

SEO-copywriting innebär att skriva innehåll som Google kan förstå. Samtidigt bör innehållet vara av den typ som människor vill läsa, länka till och dela med sig av.

Så om du skriver innehåll ENBART för Google kan ditt innehåll låta väldigt mekaniskt.

Till exempel:

Om du vill skriva [engagerande innehåll], bör du förstå din målgrupp. Att bara stoppa in sökord kan fungera för sökmotorer, men det är avgörande att skapa [engagerande innehåll] som läsarna kan relatera till.

Om du letar efter råd om hur man skapar [engagerande innehåll], här är 5 tips:

Men om du skriver innehåll ENBART för läsare, kommer din sida troligen inte att innehålla viktiga sökord som folk använder.

Till exempel:

Vill du skapa innehåll som verkligen engagerar? Missa inte råden i detta inlägg.

Här får du lära dig hur du skriver för din målgrupp, införlivar relevanta sökord och skapar en balans mellan användarvänlighet och sökmotoroptimering.





Det är en viktig avvägning som påverkar dina resultat kraftigt. Idag måste du behärska båda dessa sidorna, och mer.

Till exempel:

Vill du skapa innehåll som står ut? Sök inte längre än råden i detta inlägg.

Här lär du dig hur du skriver engagerande texter, införlivar relevanta sökord och skapar högkvalitativt innehåll som både användare och sökmotorer uppskattar.





Copywriting handlar om att skapa övertygande och engagerande texter. Men hur bidrar det till SEO?

När de flesta hör ordet ”copywriting” tänker de på sådant som det här.

Men copywriting handlar  inte bara om reklam från 1979, eller långa försäljningsbrev.

Bra copywriting kan direkt leda till högre rankningar på Google.

Hur undrar du kanske nu? Låt mig visa med ett par exempel!

Först har vi den här artikeln:

On page SEO optimerad artikel

——-

Texten är optimerad enligt SEO-konstens alla regler och “best practices”. 

Men själva skrivandet är bara lite “sådär”, om vi ska vara ärliga.

Jämför med den här artikeln.

Artikel optimerad för läsarna och för SEO

——–

Liksom den första artikeln i exemplet ovan är även den här optimerad för SEO (såsom med rätt nyckelord utplacerade).

Men den är OCKSÅ riktigt välskriven.

Eftersom den här sistnämnda artikeln kombinerar SEO med en tilltalande text kommer den att generera mängder av avgörande  ranking-signaleringar för sökmotorer. Exempelvis:

Genuina länkar (backlinks)

Spontana delningar (läsare som tipsar andra)

Längre “Stanna på sidan” -tid 

Fler som klickar in på sidan (tack vare bra rubriker och meta-beskrivning mm).

Fler som klickar på CTA (call to actions) på sidan.

Engagemang (såsom kontakt-meddelanden, kommentarer och diskussioner)

Detta är bara ett axplock av alla faktorer som sammanlagt gör att den andra artikeln kommer att utprestera den första med hästlängder..

BILD

Lämna en kommentar