Varför UX copywriting är viktigt för SEO

Inom SEO är ”UX-signaler” ett mycket omtalat begrepp just nu.

Vad det handlar om är att Google värderar innehållets kvalitet baserat på studsfrekvens, tid på sidan och så kallad pogo-sticking. Det råder enighet bland SEO-experter om att innehåll som uppvisar positiva UX-signaler får en bättre ranking.

Likaså har innehåll med negativa UX-signaler svårare att ranka högt.

I den här artikeln kommer du se hur SEO-copywriting kan användas för att förbättra dessa viktiga UX-signaler.

Sättet du strukturerar ditt innehåll på spelar en stor roll

Tillhör du dem som tror att SEO-vänliga texter enbart handlar om att stapla ord eller nyckelord på varandra? Tänk om! Strukturen  av ditt innehåll, och den så kallade informationsarkitekturen på sajten, är ofta helt avgörande. Det är här kraften ligger. För ett utmärkt exempel på en sajt som knäckt koden för bra UX-texter och informationsarkitektur, se Udemy (deras egna sajt alltså).

Om du inte känner till Udemy är det dags att vakna. Det är en sann gigant inom digitala kurser online.

Låt oss titta på hur du kan pumpa upp ditt innehåll till nästa nivå med lite hjälp av Udemy när vi ändå är i farten:

Börja med att svänga förbi Udemy. Knappa in ditt ämnesområde.

Låt säga att du skapar innehåll om ekonomi, och av någon outgrundlig anledning söker du på ”python programmering”. Kanske tänkte du utanför boxen? Men, vänta, detta blir intressant.

När du väl har valt en kurs, ta en titt på antalet inskrivna deltagare.

Som du kan se, har över över en miljon personer (1 043 007 stycken personer för att vara exakt) anmält sig till denna kurs i python programmering:

Inser du hur värdefull information detta är?

På din skärm ser du nu innehåll som 1 043 007 stycken personer har BETALAT för att få tillgång till.

Det innebär att du inte behöver lita på din kristallkula för att lista ut vad folk vill ha.

Alla dessa människor har redan bekräftat efterfrågan… och svajpat betalkortet för att visa att de menar allvar.

Vad gör du härnäst?

Du kan med fördel fortsätta bläddra ned till avsnittet ”Course content”.

Vad du tittar på är nu en beprövad struktur som du enkelt kan “kapa” och använda som mall för en välstrukturerad artikel om samma ämne.

Du ska självklart inte kopiera Udemy-kursen rakt av, eller något i den stilen.

Men du kan utan problem låta dig inspireras av kursplanen, plocka russinen och utifrån det skapa din egen struktur för exempelvis just en artikel.

Använd Bucket Brigades för att inte tappa läsare

Vad är en bucket brigade?

Det är en copywritingteknik som används för att hålla läsarens uppmärksamhet. Tekniken innebär att man använder specifika krokfraser eller övergångsord för att få läsaren att fortsätta läsa till nästa mening. Målet är att hålla läsaren engagerad och minska risken att de klickar bort från din text.

Exempel på Bucket Brigade-fraser inkluderar:

  • Men vänta, det finns mer…
  • Låt mig förklara…
  • Så här fungerar det…
  • Och gissa vad?
  • Men det är bara början…

Idén kommer ursprungligen från den mänskliga ”bucket brigade”, där människor skulle bilda en kedja för att snabbt vidarebefordra hinkar med vatten för att släcka en brand. På samma sätt vill skribenter med dessa övergångsfraser snabbt och smidigt föra läsaren vidare genom texten.

När besökare klickar sig in på din sida via en sökmotor kan det hända en av två saker:

  • -De klickar bort direkt och lämnar din sajt.
  • -De blir kvar och tittar närmare på ditt innehåll.

Om dina besökare verkligen engagerar sig i det du har skrivit tolkar Google det som:

”Det här är en högkvalitativ sida. Den förtjänar en bättre position i sökresultaten.”

Men om användarna lämnar sidan direkt, riskerar du att Google sänker sidans rankning.

Men hur får du då folk att stanna på din sida?

Förslagsvis med hjälp av Bucket Brigades.

Jag använder ofta denna simpla teknik för web-copy, som innebär en kort mening som slutar med ett kolon eller en fråga.

Precis så här:

Ser du vad jag gjorde där? Det där kallas för en “Bucket Brigade”. Skrivtekniken härstammar från klassisk amerikansk direktrespons- reklam, men har visat sig effektiv för just seo copywriting.

Tricket är att identifiera stycken eller punkter i din text där du vill förhindra att folk frestas att klicka bort från sidan. Så, när du känner att ditt innehåll kan börja tappa ångan, kasta in en Bucket Brigade.

Såhär gör du:

Identifiera de ställen i ditt innehåll där du känner att uppmärksamheten kan avta. Och PANG! Lägg till en Bucket Brigade.

Kom ihåg, du behöver inte uppfinna hjulet på nytt här. Låt mig bjuda på några testade formuleringar, som inspiration för att du ska kunna skapa dina egna:

Så, vad är nästa steg?

Nu när du vet:

Hänger du med? 

Jag menar, tänk på det: 

Här är grejen: 

Det bästa kommer nu:

Använd bucket-brigades med lite fingertoppskänsla, och se hur ditt innehåll förvandlas från mediokert till magnetiskt.

HOPP-metoden

Efter att jag introducerat dig till de magiska med ’Bucket Brigades’, är det väl dags att gå vidare till en lite mer sofistikerad teknik. En teknik som verkligen kommer att förändra hur du skapar innehåll och ser till att Google-användare stannar kvar.

Låt mig introducera: HOPP-metoden.

Menar du allvar med din SEO och vill se till att verkligen hålla besökarnas ögon klistrade på din sida, är denna teknik ett måste i din arsenal.

Med HOPP-metoden visar du att du förstår deras problem, erbjuder en lösning, skapar spänning om vad som kommer härnäst, och ger dem sedan de praktiska verktygen för att ta sig dit.

Håll med (H): Starta med ett gemensamt problem eller uppfattning som Google-sökaren kan hålla med om.

Optimistisk Löfte (O): Efter att ha fått dem att hålla med, presentera en optimistisk framtidsbild, där problemet är löst eller förbättrat.

Påseende (P): Ge dem en snabb titt på vad som väntar framöver, vilket bygger förväntan.

Praktik (P): Här är det dags att ge läsaren konkreta verktyg eller metoder som de kan använda för att realisera det lovande framtidsutsikt du just beskrivit. En handlingsplan eller konkreta steg att följa.

Många som googlar efter SEO-tekniker är frustrerade över all “SEO-ninja tricks” som inte fungerar.

Genom att betona att mina seo copywriting  tips faktiskt ger bättre resultat än alla renodlade “seo-hacks”, visar jag att jag förstår deras besvikelse och har en bättre lösning för dem.

Håll med (H): Vi är alla medvetna om hur frustrerande det är när SEO-tekniker inte levererar som utlovat.

Optimistisk Löfte (O): Tänk dig en värld där SEO-tipsen du följer faktiskt fungerar och driver resultat.

Påseende (P): Jag kommer snart avslöja de beprövade strategierna som skiljer sig från mängden.

Praktik (P): Håll ögonen öppna och fortsätt läsa, för de kommande råden kommer att vara avgörande för din framgång inom SEO.

Lämna en kommentar